Polygraph

מהן העילות השונות לפסילת צוואה

כתיבת צוואה היא צעד חשוב ומומלץ לכל אדם המעוניין להבטיח שרכושו וחסכונותיו יועברו לאחר מותו בהתאם לרצונותיו האישיים. צוואה תקפה תאפשר לכם לקבוע מי יירש את רכושכם, באיזה יחס ובאילו תנאים. עם זאת, כתיבת צוואה אינה עניין פשוט. ישנם חוקים ותקנות רבים המסדירים את עריכת הצוואה, ואי עמידה בהם עלולה להוביל לפסילתה. בנוסף, קיימות דרכים שונות לעריכת צוואה, וכל אחת מהן דורשת התייחסות מיוחדת.

פגמים צורניים בצוואה

 

חוק הירושה, התשכ"ח-1965, קובע כללים ברורים לעריכת צוואה תקינה. צוואה שאינה עומדת בכללים אלה עלולה להיפסל על ידי בית המשפט. פגמים צורניים נפוצים בצוואה כוללים:

היעדר תאריך: צוואה חייבת לכלול תאריך מדויק. תאריך זה חשוב להוכחת כוונותיו של המצווה ולקביעת סדר קדימות בין צוואות שונות. היעדר תאריך עלול להוביל לפסילת צוואה, כיוון שקשה לקבוע מתי נערכה ומה רצונו האמיתי של המצווה היה במועד עריכתה.
אי עריכת הצוואה בכתב יד המצווה: עקרון מרכזי בחוק הירושה הוא שהצוואה צריכה לשקף את רצונו החופשי של המצווה. כתיבה בכתב ידו האישי של המצווה מבטיחה זאת בצורה הטובה ביותר. צוואה שנכתבה לבד (ללא עורך דין או עדים) שאינה כתובה בכתב יד המצווה, אלא מודפסת או כתובה על ידי אדם אחר, עלולה להיפסל, כיוון שקיים חשש שהמצווה לא היה כשיר לערוך צוואה או שלא הבין את משמעותה.
היעדר חתימה: חתימת המצווה היא תנאי הכרחי לכל צוואה. החתימה מאשרת שהמצווה הוא זה שעשה את הצוואה ושהוא מודע לתוכנה. היעדר חתימה עלול להוביל לפסילת צוואה, כיוון שקיים חשש שהצוואה נערכה על ידי אדם אחר או שהמצווה לא אישר את תוכנה.

חשוב לציין שבית המשפט עשוי, במקרים מסוימים, לקיים צוואה גם אם היא לוקה בפגמים צורניים. זאת, כאשר בית המשפט משוכנע שמדובר בצוואה אותנטית ושכוונת המצווה ברורה. עם זאת, מומלץ תמיד לערוך צוואה בהתאם לכללים הקבועים בחוק, על מנת למנוע ספקות ועיכובים מיותרים בביצוע צו הירושה.

מומלץ לפנות לעורך דין מומחה בתחום דיני ירושה על מנת לוודא שהצוואה ערוכה בצורה תקינה ותמנע פגמים צורניים שעלולים להוביל לפסילתה.

עילות נוספות לפסילת צוואה

 

בנוסף לפגמים צורניים קיימות עילות נוספות שעשויות להוביל לפסילת צוואה:

  • השפעה בלתי הוגנת:
    לחץ או איומים: אם ניתן להוכיח שהמצווה נאלץ לחתום על הצוואה תחת לחץ או איומים, הצוואה עלולה להיפסל.
    ניצול מצוקה: ניצול מצוקתו של אדם, כגון חולשה, מחלה או תלות (כלכלית,  פיזית או רגשית) על מנת לגרום לו לחתום על צוואה, עלול להוביל לפסילתה.
    השפעה רגשית: גם השפעה רגשית חזקה עלולה להיחשב כהשפעה בלתי הוגנת, אם היא פגעה ביכולתו של המצווה לקבל החלטה רציונלית לגבי עיזבונו.
  • עדים לא כשירים:
    עד פסול: אדם פסול לעדות בבית משפט, כגון קטין, אינו יכול לשמש כעד לצוואה.
    עד בעל עניין: אדם שיש לו עניין אישי בצוואה, כגון יורש המוזכר בה, אינו יכול לשמש כעד לצוואה.חשוב לציין שזוהי רשימה חלקית בלבד, וקיימות עילות נוספות לפסילת צוואה. מומלץ לפנות לעורך דין מומחה בתחום דיני ירושה על מנת לבחון את נסיבות המקרה הספציפי ולקבוע האם קיימת עילה לפסילת הצוואה.

 

סיכום

 

צוואה היא כלי משפטי חיוני המאפשר לכם לקבוע את גורל רכושכם לאחר פטירתכם, תוך הבטחת עתידם של יקיריכם. עם זאת, חשוב לערוך את הצוואה בצורה תקינה בהתאם לחוק הירושה, על מנת למנוע ספקות ועיכובים מיותרים בביצוע צו הירושה. פגמים צורניים, השפעה בלתי הוגנת ועדים לא כשירים הן רק חלק מהסיבות שעשויות להוביל לפסילת צוואה.

לכן, מומלץ בחום, לפנות לעורך דין מומחה בתחום דיני ירושה כבר בשלבים המוקדמים של עריכת הצוואה. עורך הדין יסייע לכם לנסח צוואה שתשקף את רצונותיכם בצורה ברורה ומדויקת, תוך הקפדה על כללים צורניים מחמירים.

משרד עורכי דין דוניץ ושות' בעל ניסיון רב שנים בתחום דיני ירושה וצוואות. צוות המשרד מורכב מעורכי דין מקצועיים ומנוסים, אשר ילוו אתכם בכל שלבי עריכת הצוואה, תוך הקפדה על כל הפרטים החשובים והתאמה לצרכים האישיים שלכם.

צרו איתנו קשר
לייעוץ ומידע מלאו פרטים ונחזור אליכם

"*" אינדוקטור שדות חובה

בשליחת הפרטים אני מאשר/ת קבלת מידע לטלפון ו/או לאימייל
שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

כל הזכויות שמורות לדוניץ ושות' משרד עורכי דין | הצהרת נגישות